۲۸ مرداد ۱۴۰۳، ۱۴:۱۹

دلایل رد شدن مقاله علمی از جانب داوران و راه حل آن

دلایل رد شدن مقاله علمی از جانب داوران و راه حل آن

یکی از مشکلات بیشتر افراد در زمان چاپ مقاله در مجلات معتبر، ریجکت شدن آن است. اگر تمایل دارید با دلایل ریجکت شدن مقاله علمی از جانب داوران و راه حل آن آشنا شوید این مطلب مخصوص شماست.

به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، کمتر پژوهشگر و دانشجویی پیدا می‌شود که علاقه به چاپ مقالات خود در مجلات علمی نداشته باشد. انجام این کار مزایای بسیاری برای دانش پژوهان دارد و می‌تواند در روزمه آنها تاثیر بسزایی بگذارد.

یکی از مشکلات بیشتر افراد در زمان چاپ مقاله در مجلات معتبر، ریجکت شدن آن است. اگر تمایل دارید با دلایل ریجکت شدن مقاله علمی از جانب داوران و راه حل آن آشنا شوید این مطلب مخصوص شماست.

چرا مقالات علمی رد می‌شوند؟ ریشه‌های اصلی ریجکت شدن

همانطور که پیش تر بیان کردیم یکی از مشکلاتی که ممکن است برای هر پژوهشگری قبل از چاپ مقاله پیش بیاید ریجکت شدن آن است. ریشه‌های اصلی ریجکت شدن یک مقاله عبارتند از:

وجود مشکلات فنی

یکی از دلایل رایج رد شدن مقالات علمی وجود مشکلات فنی است که از میان این مشکلات می‌توان به سرقت ادبی اشاره کرد. سرقت ادبی به این مفهوم است که محتوای موجود در مقاله شما در گذشته در مقالات دیگر استفاده شده است. لازم به ذکر است که دنیای سرقت ادبی می‌تواند جنبه‌های متفاوتی داشته باشد و اگر تمایل دارید ناخواسته در دام چنین مشکلی نیفتید باید با تمام ابعاد این موضوع به طور کامل آشنا باشید.

از دیگر مشکلات فنی نقص در ترجمه مقاله است. به عنوان مثال اگر شما یک نویسنده انگلیسی زبان نباشید و نتوانید مطالب را به درستی با این زبان بیان کنید قطعاً در انتقال آنها به دیگران دچار مشکل خواهید شد. عموماً مقالات علمی در مجلات معتبر به زبان انگلیسی منتشر می‌شوند و سطح زبان به کار رفته در مقاله باید در حد پیشرفته باشد.

غیر قابل درک بودن مقاله

یکی از دلایل مهمی که مقالات از سوی ژورنال‌ها ریجکت می‌شوند غیر قابل درک بودن آنها است. عوامل مختلفی می‌توانند در غیرقابل درک بودن یک مقاله علمی تاثیر بگذارند. به عنوان مثال اگر مقاله شما به درستی به زبان انگلیسی ترجمه نشده باشد برای مخاطبان غیر قابل درک خواهد بود. از آن گذشته زمانی که مقاله از ساختار مناسبی برخوردار نیست خوانندگان به خوبی نمی‌توانند آن را درک کنند. این نوع مقالات عموماً از طرف داروان ریجکت می‌شوند.

وجود مشکل در تحلیل داده‌ها

وجود مشکل در تحلیل داده‌ها از دیگر دلایل ریجکت شدن مقاله علمی از جانب داوران است. هر پژوهشی برای اینکه معتبر بودن خود را ثابت کند باید داده‌هایی را ارائه دهد. این داده‌ها باید به طرز صحیحی به کار رفته و روش‌های آماری استفاده شده در جهت تحلیل آنها درست انتخاب شده باشند. اگر این موارد رعایت نشوند مقاله فاقد ارزش و اعتبار خواهد بود و به احتمال زیاد از سوی داروان ریجکت می‌شود.

ناقص بودن محتوای مقاله

برای جلوگیری از ریجکت شدن مقاله علمی از جانب داوران باید محتوای آن کامل باشد. باید در طول متن به طور جامع به شرح موضوع انتخاب شده خود بپردازید. برای اینکه مقاله شما در مجلات معتبر چاپ شود باید پیش از شروع آن مطالعات کاملی در این زمینه انجام دهید. این موضوع باعث می‌شود که قادر باشید دیتاهای جامعی را نیز به کاربران ارائه دهید.

عدم هماهنگی بین نتیجه و قسمت‌های دیگر مقاله

یکی از مواردی که باید در زمان چاپ مقالات مختلف مانند چاپ مقاله ISI به آن توجه کنید هماهنگی بین نتیجه و بخش‌های دیگر مقاله است. بحث و نتیجه‌گیری موجود در مقاله شما باید حالتی ساختاریافته و منسجم داشته باشد. گاهی اوقات در برخی مقاله‌ها اطلاعاتی ارائه می‌شوند که هیچ همخوانی با بخش نتیجه گیری ندارند. در صورت عدم هماهنگی میان نتیجه و قسمت‌های دیگر مقاله امکان رد شدن آن توسط داوران افزایش پیدا می‌کند.

دور بودن مقاله از چشم‌انداز مجله

باید چشم انداز مجله‌ای که برای چاپ مقاله خود انتخاب می‌کنید را به درستی بشناسید. منظور از چشم انداز یک مجله موضوعاتی هستند که عموماً در این مجله به آنها پرداخته می‌شود. اگر موضوع پژوهش شما با چشم انداز مجله مورد نظر هماهنگی نداشته باشد در همان ابتدای کار توسط داوران ریجکت خواهد شد.

راهکارهای ارتقای کیفیت مقالات و جلوگیری از ریجکت شدن

دلایل رد شدن مقاله علمی از جانب داوران و راه حل آن

راهکارهای زیر می‌توانند در ارتقای کیفیت مقالات و جلوگیری از ریجکت شدن آنها به شما کمک بسیاری کنند:

نخستین نکته‌ای که باید برای ارتقای کیفیت مقاله خود به آن توجه کنید مرتب بودن متن است. اشتباهات گرامری، نگارش ضعیف و غلط املایی مشکلاتی هستند که نباید به هیچ وجه در متن شما وجود داشته باشند. وجود اشتباهات بیش از حد در یک نوشته بیانگر عدم قابلیت نویسنده در نوشتن متن با کیفیت بالا است. برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی بهتر است پس از اتمام مقاله حتماً روی آن بازبینی و ویرایش انجام دهید.

برای جلوگیری از ریجکت شدن مقاله علمی از طرف داوران نباید متن آنها انتقال دهنده پیام مبهمی باشد. برای اینکه مانع از ایجاد چنین مشکلاتی شوید لازم است به وضوع به انتقال پیام خود بپردازید. یکی از راهکارهایی که می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند این است که پیام مدنظر را به جملات کوتاه تبدیل کنید تا میزان مبهم بودن آن کاهش پیدا کند. جملات کوتاه‌تر نقاط مبهم پیام را از بین می‌برند و مانع از بی نظمی نگارشی می‌شوند.

یکی از نکات مهمی که برای جلوگیری از رد شدن مقاله توسط داوران باید به آن توجه کنید عدم وجود تناقض در متن است. به عنوان مثال زمانی که از شکل و نمودار آماری خاصی در متن خود استفاده می‌کنید نتایج حاصل از آن باید با بخش نتیجه‌گیری کاملاً هماهنگ باشند.

از دیگر مواردی که باید برای جلوگیری از رد شدن مقاله آن را در نظر بگیرید شماره‌گذاری اصولی صفحات و متن مقاله است. این موضوع باعث می‌شود که مقاله شما ساختار سازمان یافته، مرتب و قابل درک پیدا کند.

نقش داوران و فرایند داوری در پذیرش یا رد مقالات

وظیفه داوران کنترل و ارزیابی کیفیت مقالات است و فرایند داوری در پذیرش یا رد مقالات نقش بسزایی دارد. با این وجود داوران تصمیم نهایی برای پذیرفتن یا رد یک مقاله را نمی‌گیرند. در بسیاری از مواقع، آنها مشورت‌هایی در راستای تصمیم‌گیری نهایی درباره یک مقاله را صادر می‌کنند.

در تمام مجلات علمی، تصمیم گیری نهایی در جهت پذیرش یا رد یک مقاله جزء اختیارات ادیتور یا هیئت تحریریه آنها است.

ادیتور یا هیئت تحریریه مجله با در نظر گرفتن گزارشات داوران، درباره یک مقاله تصمیم نهایی را اتخاذ می‌کنند. عموماً تصمیمات اتخاذ شده شامل یکی از موارد پذیرش مقاله بدون اعمال تغییر، پذیرش با اعمال تغییرات اندک، پذیرش (مشروط) مقاله به شرط اعمال تغییرات گسترده و رد مقاله می‌شوند.

سخن پایانی

در این مطلب سعی کردیم اطلاعاتی در مورد دلایل ریجکت شدن مقاله علمی از جانب داوران و راه حل آن در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. تفاوتی ندارد که قصد نوشتن یک مقاله با موضوع جدید یا استخراج مقاله از پایان نامه را داشته باشید در هرصورت باید به این نکات توجه کنید.

زمانی که یک مقاله برای مجله علمی ارسال می‌شود ممکن است نیاز به اصلاحاتی داشته باشد. در برخی مواقع نیز مقاله در همان ابتدا از طرف داوران رد می‌شود. بهترین کار برای پژوهشگران این است که بعد از دریافت نظرات داوران مجله، با دقت به مطالعه آنها پرداخته و سپس به ویرایش مقاله بپردازند.

" این مطلب یک خبر آگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن  هیچ نظری ندارد"

کد خبر 6199596

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha